Negocjacje w dziale transport
2002-04-05 19:49
Szybsza liberalizacja przewozów
Zamknięcie negocjacji nastąpi prawdopodobnie na przedstawionych ostatnio przez polski rząd warunkach.
Od 1 stycznia 2011 roku nastąpi pełne otwarcie polskiej sieci drogowej dla najcięższych ciężarówek (do 44 ton). Od 1 stycznia 2004 roku otwarte zostaną najważniejsze międzynarodowe trasy np. Warszawa Berlin. Za przejazd najcięższymi ciężarówkami przez cały teren Polski pobierana będzie opłata 250 euro. Wiąże się to z tym, że największe samochody mogą niszczyć nasze drogi, które nie mają wystarczającej twardości.
Unia liczy na okres przejściowy, w wyniku którego dopiero od początku 2009 roku dozwolony będzie tzw. kabotaż, czyli transport przez naszych przewoźników wewnątrz poszczególnych krajów UE. Szczególnie Niemcy obawiają się, że ich przewoźnicy nie wytrzymają konkurencji z polskimi tańszymi firmami.
Już od 1 stycznia 2004 roku dozwolony będzie dla polskich przewoźników transport międzynarodowy wewnątrz unii, czyli będą oni mogli operować np. na trasach Francja – Niemcy.
Od początku 2007 roku otwarty zostanie dla zagranicznych przewoźników towarowych międzynarodowy transport kolejowy. Firmy te będą mogły korzystać z naszych linii międzynarodowych za taką samą opłatą jak PKP.
Pełna liberalizacja nastąpi w lotnictwie już w momencie przystąpienia Polski do UE. Unijne towarzystwa otrzymają dostęp zarówno do przewozów zagranicznych jak i na liniach wewnątrz Polski.
Rzeczpospolita
|